Avui, després de parlar de l'Alfabetització Multimodal en la primera infància hem creat un conte amb l'eina Storybird. Aquest programa ens permet explicar una història a partir imatges ja creades.
El conte que hem creat tenia com a tema: "Reconèixer i respectar les diferències i aprendre a viure junts". Aquest conte va enfocat a un públic infanti, de 3 a 5 anys, tot i que creiem que també pot ser útil per a totes les edats. Nosaltres hem decidit explicar la història d'un conillet que es diu Pau que fa amics ben diferents. Tos ells els hi agraden coses diferents però en Pau sap com comprendre'ls i hi crea una gran amistat. El contes ha estat escrit amb una finalitat educativa en l'àmbit social i també per transmetre valors com el respecte, la inclusió social i l'amistat.
Guia de lectura
Hem preparat una sèrie d'indicacions i recomanacions que caldrà tenir en compte a l'hora d'explicar aquest conte als infants i que nosaltres també hem posat en pràctica.
El llibre reflexiona sobre la diferència entre tots i la convivència en aquesta diferència a través de diferents moments de la vida d'en Pau, ubicats cadascun en una estació diferent i en un context diferent, i a partir d'aquí interactua amb els seus semblants, els seus familiars conillets i els que es troba en les diferents escenes. Però també interactua amb animals diferents, com el lleó, l'ós, la cabra o el cérvol i amb tots ells fa alguna activitat o li ensenyen alguna cosa, com a patinar, a navegar en caiac, circular en tren o ensenyar-li llocs molt bonics.
En l'explicació del conte és important que l'adult interactuï amb el nen i crear un diàleg a partir de cada pàgina donant valor i importància en el fet de compartir moments amb els altres, i finalment fer-li veure que no tots els animals són iguals, alguns són diferents i que cal respectar-los.
Per facilitar aquesta tasca a l'adult hem creat el següent índex d'imatges amb reflexions o preguntes al respecte per tal de fomentar el pensament i reflexió en el nen.
En la portada li presentem el llibre i li expliquem que tracta sobre el conillet Pau, aquí li podem preguntar quin dels tres creu que és el Pau, i qui són els altres. A partir d'aquestes preguntes ens pot contestar això solament o ens pot explicar més coses dels seus germans o els seus amics i amigues.
En la primera pàgina li expliquem que viu amb la seva família, li preguntem amb qui viu ell/a, que ens ho expliqui. També podem preguntar-li qui deuen ser els altres conillets.
En aquesta pàgina li expliquem on viu el Pau, i reflexionem amb ell en quin lloc viu l'infant, i on viu altra gent o altres animals que coneix.
En aquesta pàgina, se li explica a l'infant quines són les coses que li agraden al conillet Pau, i dóna peu a reflexionar si a ell també li agrada escoltar música, llegir contes i amb qui comparteix aquests moments.
A la pàgina on el conillet Pau fa galetes de xocolata podem preguntar-li si també li agraden les galetes, si n'ha fet mai, amb qui les ha fet, si amb els avis, a l'escola, amb algun familiar... Donant valor que qualsevol persona ens pot aportar una bona experiència.
En la pàgina del bany d'en Pau amb els seus germans podem relacionar-ho amb l'hora del seu bany, que acostuma a ser una activitat agradable per tots els infants, explicar-li que a ell també li agrada banyar-se, que s'ho passa bé amb l'aigua i pot explicar-nos perquè li agrada, també sobre amb qui ho fa, amb els germans o amb qui li agrada més banyar-se.
En la pàgina on en Pau marxa d'excursió amb la motxilla podem relacionar-ho amb excursions que ha fet ell i ha portat motxilla, també amb què podem portar dins la motxilla o perquè més pot fer servir en Pau la motxilla.
La imatge del conillet Pau al parc pot evocar moments viscuts al parc amb la família, els amics, jugant amb nens desconeguts o alguna experiència que ens vulgui explicar l'infant en la qual s'ha relacionat amb gent desconeguda o diferent.
En la pàgina que surt el lleó Jan, li podem explicar que el Lleó ensenya al conill a patinar, i a partir d'aquí podem parlar sobre si té patí o patinet, i si li agrada, qui li ha ensenyat a ell/a...
En la imatge de la platja podem parlar amb l'infant de quan ha anat a la platja, amb quins nens ha jugat i ha compartit les joguines.
En la imatge de l'ós i el conillet al caiac podem parlar de com l'ós li ensenya a fer anar els rems al conillet, i si li sembla que és fàcil o se n'ha d'aprendre.
En la imatge de la passejada pel bosc, podem recordar excursions que hem fet amb ell/a i amb qui les hem fet.
En la pàgina del conillet Pau amb la cabra Ruth, podem explicar que la cabra el porta de passeig, i es fan amics. També podem parlar si a ell li agrada anar en tren i quan hi ha anat.
En la pàgina on el conillet juga amb la neu, podem parlar sobre quan ha vist la neu, amb qui estava, amb quins nens va jugar, si va conèixer algun nen i què en recorda de l'experiència.
En la pàgina que hi apareix el cérvol Ignasi podem parlar sobre com el cérvol porta el conillet a passejar i ensenyar-li llocs que ell no coneix, el valor de compartir i preguntar-li si a ell algú li ha ensenyat algun lloc o l'ha portat d'excursió.
Aquí reflexionem sobre el paisatge nevat tan bonic que li ha ensenyat el cérvol Ignasi al conillet Pau. També podem parlar de la importància del que ens ensenyen els amics.
En aquesta pàgina reflexionem amb el nen que ell juga amb més animals, no només els conills. Anomenem els seus amics, el lleó Jan, l'ós Bru, la cabra Ruth, i el cérvol Ignasi, i reflexionem que no són conills però que són amics del Pau i tots li han compartit i li han ensenyat coses molt divertides i boniques.
Finalment fem la reflexió per ser amics de tots, que entre tots ens complementem i encara que algú sigui diferent. Cal saber veure tot el que ens pot aportar una persona diferent.
Activitats relacionades amb la lectura
Fent referència a la pàgina 4 del conte en què se'ns il·lustra quan el Pau fa galetes de xocolata plantegem una activitat complementària perquè els infants desenvolupin els seus coneixements culinaris i arenguin alhora que es diverteixen cuinant. Proposem la següent recepta per a fer galetes de forma ràpida i senzilla.
Activitats relacionades amb la lectura
Fent referència a la pàgina 4 del conte en què se'ns il·lustra quan el Pau fa galetes de xocolata plantegem una activitat complementària perquè els infants desenvolupin els seus coneixements culinaris i arenguin alhora que es diverteixen cuinant. Proposem la següent recepta per a fer galetes de forma ràpida i senzilla.
També proposem que com fa en Pau a la pàgina amb el seu amic Bru, realitzeu una excursió amb caiac. Us proposem visitar el pantà de Siurana on podreu realitzar aquesta activitat. A continuació us deixem un enllaç a la seva web perquè pugueu contactar amb ells.
![]() |
Imatge extreta de Pexels |
Per últim proposem també una activitat relacionada amb una altra de les amigues d'en Pau, en aquest cas la Ruth. Podeu visitar El parc del Trenet de Reus on podreu gaudir d'un curiós passeig amb trenet pel parc a més a més de zones de joc infantil. Per més informació podeu visitar la seva web.
![]() |
Imatge extreta de totnens.cat |
Altres lectures i cançons recomanades
Una cançó relacionada amb el llibre podria ser la cançó "El Lleó vergonyós" de "El Pot Petit", en ella expliquen que el lleó té vergonya i que entre tots els animals busquen la solució. A més el cant i el ball també són una manera de relacionar-nos amb els altres i aprendre a conviure.
També recomanem la lectura dels següents llibres, ja que volen transmetre uns valors molt similars als del nostre conte:
-El moment perfecte de Susanna Isern
-Quatre petites cantonades de no res de Jérôme Ruiller
Experiència sobre la lectura
El nen triat per explicar-li el conte ha estat el fill de la Dolors, ell té tres anys i mig, es troba en l'etapa d'infantil. És un nen parlador i li agrada molt que li expliquin contes.
A partir de les imatges i el text que hi havia hem establert un diàleg, i ell em deia a cada pàgina qui era en Pau i a més també hi sortia ell i jo en el conte.
Penso que ha entès la idea que el conillet Pau tenia molts amics, es divertia amb tots i amb cadascun feia activitats diferents.
A més ho ha relacionat amb la seva vida, ja que quan el conillet Pau feia galetes, ell m'ha explicat que un dia en va fer amb una amiga seva de la llar on anava quan era petit, i també quan ha sortit el trenet ha recordat que al cap de setmana n'havíem agafat un a la Cerdanya. A partir de les meves preguntes m'ha dit que hi havia molta gent i que va estar jugant amb unes nenes que va conèixer allí.
També hem parlat sobre altres imatges com la platja, la neu... En les que ha compartit experiència amb altres nens.
I finalment hem fet la síntesi de tots els animals amb els quals jugava i aprenia el conillet per veure que nosaltres també podem jugar i aprendre amb molta gent diferent.
Opinió sobre la potencialitat de la lectura digital compartida
La nostra opinió sobre la lectura digital ens dóna molta capacitat d'interacció amb els nens en qualsevol moment i lloc on ens trobem. Partint de tal com hem treballat, som nosaltres les que creem la història que correspon amb el tema que volem treballar a la classe o amb l'infant, i que a partir de la lectura amb el mateix suport que emprem per llegir el llibre digital (tauleta, portàtil, pissarra digital...) podem anar a veure un vídeo, o descarregar una recepta o una cançó, relacionat amb el conte que estem explicant Creiem que és una molt bona eina per treballar la lectura de forma divertida per als nens i nenes, cosa que fa que agafin amb més ganes les activitats lectores.
També ens agrada perquè permet donar un sentit a l'ús de les TIC en els infants de 3 a 5, i que no només consumeixin vídeos de Youtube sense objectiu ni reflexió. Ara bé cal ser prudents a l'hora de treballar les TIC amb nens tan petits i cal fer-ho sempre de forma compartida i acompanyada per un adult tot explicant l'objectiu de l'ús a l'infant.
Fins al pròxim dia!
Una cançó relacionada amb el llibre podria ser la cançó "El Lleó vergonyós" de "El Pot Petit", en ella expliquen que el lleó té vergonya i que entre tots els animals busquen la solució. A més el cant i el ball també són una manera de relacionar-nos amb els altres i aprendre a conviure.
També recomanem la lectura dels següents llibres, ja que volen transmetre uns valors molt similars als del nostre conte:
-El moment perfecte de Susanna Isern
![]() |
Imatge extreta de perpensar.cat |
![]() |
Imatge extreta de gestionandohijos.com |
El nen triat per explicar-li el conte ha estat el fill de la Dolors, ell té tres anys i mig, es troba en l'etapa d'infantil. És un nen parlador i li agrada molt que li expliquin contes.
A partir de les imatges i el text que hi havia hem establert un diàleg, i ell em deia a cada pàgina qui era en Pau i a més també hi sortia ell i jo en el conte.
Penso que ha entès la idea que el conillet Pau tenia molts amics, es divertia amb tots i amb cadascun feia activitats diferents.
A més ho ha relacionat amb la seva vida, ja que quan el conillet Pau feia galetes, ell m'ha explicat que un dia en va fer amb una amiga seva de la llar on anava quan era petit, i també quan ha sortit el trenet ha recordat que al cap de setmana n'havíem agafat un a la Cerdanya. A partir de les meves preguntes m'ha dit que hi havia molta gent i que va estar jugant amb unes nenes que va conèixer allí.
També hem parlat sobre altres imatges com la platja, la neu... En les que ha compartit experiència amb altres nens.
I finalment hem fet la síntesi de tots els animals amb els quals jugava i aprenia el conillet per veure que nosaltres també podem jugar i aprendre amb molta gent diferent.
Opinió sobre la potencialitat de la lectura digital compartida
La nostra opinió sobre la lectura digital ens dóna molta capacitat d'interacció amb els nens en qualsevol moment i lloc on ens trobem. Partint de tal com hem treballat, som nosaltres les que creem la història que correspon amb el tema que volem treballar a la classe o amb l'infant, i que a partir de la lectura amb el mateix suport que emprem per llegir el llibre digital (tauleta, portàtil, pissarra digital...) podem anar a veure un vídeo, o descarregar una recepta o una cançó, relacionat amb el conte que estem explicant Creiem que és una molt bona eina per treballar la lectura de forma divertida per als nens i nenes, cosa que fa que agafin amb més ganes les activitats lectores.
També ens agrada perquè permet donar un sentit a l'ús de les TIC en els infants de 3 a 5, i que no només consumeixin vídeos de Youtube sense objectiu ni reflexió. Ara bé cal ser prudents a l'hora de treballar les TIC amb nens tan petits i cal fer-ho sempre de forma compartida i acompanyada per un adult tot explicant l'objectiu de l'ús a l'infant.
Fins al pròxim dia!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada